Deze speltak is voor kinderen van 11 t/m 16 jaar. Zij hebben ook op zaterdag opkomst maar dan van 13:30 tot 16:30. In het zeilseizoen duurt de opkomst tot 17:00.

De zeeverkenners voeren het grootste deel van hun activiteiten uit op het water. Zeilen, roeien, wrikken en slepen zijn daarbij de belangrijkste programmaonderdelen in de zomer. Vaak betekent dit dat er veel spellen op het water worden gespeeld, maar soms ook door middel van instructie opkomsten of kampen.

In de winter worden de vletten onderhouden, dit doen de verkenners zelf onder begeleiding. Daarnaast wordt er dan ook aandacht besteed aan de theoretische kennis van bijvoorbeeld het zeilen, en worden er spellen op ons terrein of in het dorp gespeeld.

Door het hele jaar door worden er natuurlijk ook landactiviteiten gedaan, zoals het lopen van tochten, kamperen, pionieren, koken en kampvuur maken.

De groep zeeverkenners is verdeeld in bakken. De bak vormt de bemanning van een vlet, waarbij het kader (de bootsman en de kwartiermeester) de leiding heeft over de bemanning en de vlet als er geen stafleden aan boord zijn. Een bak bestaat meestal uit 5 tot 7 jeugdleden. Door het verdelen van een speltak in bakken leren de zeeverkenners samen te werken en verantwoordelijkheid te dragen. Doordat er bij de bootsman en kwartier redelijk veel verantwoordelijkheid ligt, zijn de leeftijden van het kader meestal hoger dan de leeftijd van de overige baksleden.

Meer info over de zeeverkenners, of interesse om een dagje vrijblijvend te komen kijken? Mail dan naar dotzeeverkenners@live.nl!

Wij zijn ook te vinden op Facebook!